Side af en drengs ansigt
Et meget professionelt retoucheret portræt med fint optrukne øjne, næse og mund.

Foto: Laurberg og Gad

Smukkeserede billeder

Fotograferne havde dygtige retouchører ansatte. De skrabede på negativer og tegnede på positiverne.

Det var omstændeligt at fotografere omkring år 1900. Kameraet var af træ og stort og tungt. Negativerne var først af glas siden af acetat, og de krævede en del lys. Det var derfor, ateliererne typisk lå på kvisten oppe under taget. Når fotografen havde eksponeret, skulle negativet fremkaldes i væsker i et mørkekammer. Nogle gange var der områder på negativet, som blev lidt for lyse eller mørke, eller der var små ridser eller lignende. Der var også kunder, som krævede lidt bearbejdning for at tage sig bedre ud.

Kvinde siddende på en stol
Kvinder ved retouchekasserne hos fotografen Peter Elfelt.

Foto: Peter Elfelt

Derfor var der kvinder, som arbejdede med retouche. Ordet kommer af fransk og betyder ”at røre igen”, og det, man rørte igen var negativet eller positivet. Negativet sad i en såkaldt retouchekasse, på en glasplade med lys bag, så retouchøren kunne se, hvad hun lavede. Hun blandede terpentin op med lidt grafit og brugte det til at udjævne områder, der skulle være lysere. Eller hun kradsede lidt i emulsionen, hvis noget skulle være mørkere. En dygtig retouchør kunne fjerne rynker, æblekinder og give en lidt smallere talje.

Positiver blev retoucheret med blyant eller blæk. Det var for eksempel gængs praksis at lave en sort prik i pupillen, men det skulle gøres præcist, for ellers kom det til at se ud, som om modellen skelede. 

Laurberg og Gads negativer er generelt af en meget høj kvalitet. Det vil sige, der er brugt meget arbejde på at lægge lys før og under optagelsen, og det har ikke være nødvendigt med meget arbejde, når negativerne skulle fremkaldes.

Positivretouche på et stort portræt hos Atelier Moderne.

Foto: Ole Hessagers samling.

1 / 5
Den fine retouche er udført på Frederik IX. Julie Laurberg blev kongelig hoffotograf i 1910.

Foto: Laurberg og Gad

2 / 5
Udenlandsk postkort med retouchemotiv

Foto: Det Kgl. bibliotek

3 / 5
Fra arbejdsværelset hos Laurberg og Gad i Magasin du Nord bygningen. Bemærk retouchekassen, hvor vindueslyset anvendes.

Foto: Laurberg og Gad

4 / 5
Kvinder ved retouchekasserne hos fotografen Peter Elfelt i Ny Østergade.

Foto: Laurberg og Gad

5 / 5