To kvinder som sidder ved et bord
Laurberg og Gad fotograferede Dansk Kvindesamfund i anledning af foreningens 25 års jubilæum.

Foto: Laurberg og Gad

Kvindesag i rigsdag

Kvindebevægelsens frontfigurer blev alle fotograferet af Laurberg og Gad. Parret var selv aktive i bevægelsen.

I slutningen af 1800-tallet voksede kvindebevægelsen sig stærk. Kvinder fra de øverste samfundslag kæmpede for ligeberettigelse, og Dansk Kvindesamfund blev grundlagt i 1871. Initiativet kom fra ægteparret Matilde og Fredrik Bajer, og de vandt stor tilslutning.

Portræt af en mand og en kvinde
Matilde og Fredrik Bajer på et portræt, der blev trykt og solgt som postkort. 

Foto: Laurberg og Gad

I Dansk Kvindesamfund var der delte meninger om, hvilke mål foreningen skulle have. For nogen var det vigtigste at få anerkendt det arbejde, kvinder gjorde hjemme for mand og børn. For andre var uddannelse, økonomisk selvstændighed og stemmeret det vigtigste. Først i 1915 lykkedes det kvinderne at få valgret, og det var blandt andet Julie Laurbergs fortjeneste. Hun gik ind i kvindebevægelsen og kæmpede for stemmeret, ligesom hun kæmpede for at få flere kvindelige fotografer. 

Skoleleder Theodora Lang, der sammen med sin partner Anna Höltzermann ledede Theodora Langs skole i Silkeborg.

Foto: Laurberg og Gad

1 / 7
Sophie Alberti, der var leder af Kvindelig Læseforening fra 1891 til 1929.

Foto: Laurberg og Gad

2 / 7
Forfatteren Emma Gad, der ledede komiteen for arbejdet med Kvindernes Udstilling i 1895.

Foto: Laurberg og Gad

3 / 7
Jutta Bojsen-Møller, formand for Dansk Kvindesamfund fra 1894-1910, flankeret af to fakkelbærere fotograferet i forbindelse med valgretstoget i 1915.

Foto: Laurberg og Gad

4 / 7
N. Zahles skole blev grundlagt i 1851 af skolepioneren Natalie Zahle.

Foto: Laurberg og Gad

5 / 7
Laurberg og Gad fotograferede Dansk Kvindesamfund i anledning af foreningens 25 års jubilæum.

Foto: Laurberg og Gad

6 / 7
Hanna Adler åbnede i 1893 sin egen skole på Sortedam Dosseringen.

Foto: Laurberg og Gad

7 / 7

Da det lykkedes at få stemmeretten i 1915, gik en samlet gruppe kvinder i valgretstog til Amalienborg, og der var mødt mange fotografer op for at dokumentere det. Julie Laurberg var der også, men hun nøjedes ikke med at fotografere. Hun optog også en film. Det vakte opsigt, for det var i filmens barndom. Fotografen Peter Elfelt skabte den første danske film i 1897, Nordisk Film var i gang med spillefilmsproduktion, men det var stadig usædvanligt at se en fotograf i gadebilledet og da særligt en kvinde.

Tavle med portrætter af kvindesagsforekæmpere
En tavle med portrætter af kvindesagsforkæmpere, der blev sat op på Københavns Rådhus efter markeringen af kvindernes valgret i 1915. 

Foto: Laurberg og Gad

Efter markeringen besluttede Dansk Kvindesamfund sig for at få optaget portrætter af vigtige kvindesagsforkæmpere og få dem hængt op på Rådhuset. Det blev til små ”Medailloner i Kulfotografi”, som Julie Laurberg udførte sammen med Franziska Gad og kunstmaleren Erik Struckmann. Laurberg og Gad har også i andre sammenhænge fotograferet danske kvindesagsforkæmpere.