3 forskellige smykker med foto og afskåret fletning

Foto: Anders Sune Berg

Portrætter til de mange

Vi har måske altid forsøgt at gemme et menneskes udseende med billeder, men det er først med fotografiet, at alle får muligheden for et vellignende portræt.

At stille sig an  

I dag kan vi lynhurtigt tage et portræt med mobilen. Da fotografiet blev opfundet, var det noget mere besværligt, men det blev alligevel en revolution. Før havde kun de rigeste råd til at få malet et billede af sig, men nu kunne mange flere få taget portrætfoto. 

I begyndelsen virkede det nærmest magisk, fordi optagelsen var mekanisk, og billedet lignede så godt.  

Hurtigt begyndte kendte og ukendte at posere for fotografen. Hver fotograf udviklede sin egen stil og evnen til at vise en personlighed. I dag fornyer fotografer ofte portrættet med kompositoriske greb eller ved at vise noget overraskende ved en person.   

De første portrætter

I 1839 lykkedes det franskmanden Louis Jacques Mandé Daguerre at fæstne et billede på en plade behandlet med jodsølv. Denne første fotografiske teknik fik navnet ”daguerreotypi” efter opfinderen. Allerede året efter blev teknikken udbredt i Danmark, og hurtigt begyndte mange velstillede at besøge de mid­lertidigt etablerede atelierer for at blive portrætteret af det nye, lidt mystiske medium. I begyndelsen skulle man sidde stille længe foran kameraet, og det gav et noget alvorligt udtryk. Nogle havde dog allerede lært at smile til foto­grafen.

Det Kgl. Bibliotek begyndte at indsamle daguerreotypier og andre tidlige fotografier som ambrotypier i 1900-­tallet og har i dag Nordens største samling fra denne første tid af fotografiets historie.

Gruppebillede optaget ved Wilhelm og Adelgunde Gruners Guldbryllup, daguerreotypi, 1855.

Foto: Johann Eberhard Feilner

1 / 16
Portræt af H. C. Andersen, daguerreotypi, 1853.

Foto: Frederik Ferdinand Petersen

2 / 16
Gruppeportræt af Julius, Adolf og Nicoline Carlsen, daguerreotypi, ca. 1854.

Foto: Ukendt ophav

3 / 16
Portræt af Albertine Christine Ohlsen, daguerreotypi, ca. 1850.

Foto: Frederik Ferdinand Petersen

4 / 16
Portræt af Caroline Hammer, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

5 / 16
Dobbeltportræt af Poul Fr. Barfod og Hans-Peter Birkedal-Barfod, daguerreotypi, 1845.

Foto: P. Bouillé

6 / 16
Dobbeltportræt af Rosa Slomann og Therese Engelhardt, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

7 / 16
Dobbeltportræt af Hr. Buch og hustru, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

8 / 16
Dobbeltportræt af P. A. R. Randulff og hustru, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

9 / 16
Gruppeportræt af uidentificerede mænd, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

10 / 16
Portræt af Johanne Luise Heiberg, daguerreotypi, ca. 1854.

Foto: Gustav Oehme

11 / 16
Portræt af Julie Camilla Malling, daguerreotypi, u. år 

Foto: Ukendt ophav

12 / 16
Portræt af Thomas Smyth Hansen, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

13 / 16
Portræt af Gustava Mahler, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

14 / 16
Portræt af Henry, ambrotypi, u. år.

Foto: Ukendt ophav

15 / 16
Portræt af Mathilde Waage Petersen, daguerreotypi, u. år.

Foto: Mads Alstrup

16 / 16

Fotografier af afdøde

Fotografier af afdøde slægtninge blev skattet højt i 1800-tallets sidste halvdel. Det, at billederne lignede så godt, skabte en særlig tilknytning til de portrætterede efter deres død. Man fotograferede ældre mennesker for at sikre sig et spor af dem og følte nærmest, at de var genopstået, når man så på billederne efter deres død. Samtidig blev det almindeligt at få lavet portrætter af mennesker, der var døde. Man kaldte det post mortem fotografi.

I dag er det et fåtal, der inviterer en fotograf til at tage billeder af afdøde, men mange tager selv de allersidste billeder til afsked. 

Ubekendt fotograf. Uidentificeret mand på sit dødsleje, daguerreotypi, u. år.

Foto: Ophav ukendt

1 / 2
Benedette Slott-Møller (post mortem), sølvgelatine, 1888.

Foto: Frederik Riise

2 / 2

Fotosmykker

I dag går mange med billeder af kærester og børn på skærmen på deres mobil. At bære et fotografi rundt tæt på sig, går tilbage til mediets fødsel. Da afløste daguerreotypier miniaturemalerier i de brocher, etuier og vedhæng, man dengang gik rundt med. Mange var fascineret af nærheden til det afbildede - at det er lyset selv, der har afsat sit spor i fotografiet. Man kaldte det ”Naturens eget billede”. Når man også bar dette billede tæt på sig, så blev forbindelsen til den portrætterede ekstra stærk.

3 forskellige smykker med foto og afskåret fletning
Medaljon med foto af Anders Rasmussen og fletning af Kirsten Rasmussens hår, albumin, 1874. Broche med portræt af mand, daguerreotypi, u. år. Smykke med portræt af mand med flettet hår på bagsiden, ambrotypi, u. år.

Foto: Anders Sune Berg

Prinsesse Marie af Orléans

I 1860erne afløste positiv/negativ-processen daguerreotypiteknikken. Der skød fotografiatelierer op i alle større og mindre byer, og rigtig mange tog nu deres pæneste tøj på og gik til fotografen. Man delte visitkortfotografier ud til venner og bekendte. Man samlede også på portrætter af kendte mennesker.

En af de mere farvestrålende var den dansk-gifte prinsesse Marie af Orléans. Hun lod sig ikke blot forevige i kjoler og smykker, men også med sine hunde og i den branduniform, hun faktisk brugte som aktiv i brandvæsnet.

Prinsesse Marie med prinsesse Margrethe, albumin, 1890erne.

Foto: Ukendt ophav

1 / 10
Prinsesse Marie med sønnerne Aage, Axel, Erik og Viggo, kollodium, 1896.

Foto: Mary Steen

2 / 10
Prinsesse Marie, hjerteformet, albumin, håndkoloreret, 1890erne.

Foto: Ukendt ophav

3 / 10
Prinsesse Marie med prinsesse Margrethe på ryggen, kabinetkort, albumin, 1890erne.

Foto: Emil Hohlenberg

4 / 10
Prinsesse Marie, Triplex Portrait, albumin, 1890erne.

Foto: Peter L. Petersen

5 / 10
Prinsesse Marie i kjole med hund, kabinetkort, sølvgelatine, 1890erne.

Foto: Peter L. Petersen

6 / 10
Prinsesse Marie i atelier, stereo, kollodium, 1890erne.

Foto: Peter L. Petersen

7 / 10
Prinsesse Marie i Fanødragt, kabinetkort, kollodium, 1890erne.

Foto: Jakobine Paulsen

8 / 10
Prinsesse Marie med hund, kabinetkort, sølvgelatine, 1890erne.

Foto: Emil Hohlenberg

9 / 10
Prinsesse Marie i branduniform, kollodium, 1890erne.

Foto: Emil Hohlenberg

10 / 10

Kendte ansigter

Når en berømthed og en professionel fotograf samarbejder, kan portrætterne både vise os ansigter, som vi kender dem, og give os lidt mere. I takt med portrætfotografiets udbredelse i celebrity-kulturen op gennem det 20. århundrede er portrætfotografens personlige stil også blevet central. Her arbejder fotografen ofte med at indfange den portrætteredes karakter og personlighed i sit eget unikke udtryk. Det kan være i måden at bruge lys og perspektiv på eller i graden af iscenesættelse.

Karen Blixen / Isak Dinesen, sølvgelatine, 1935.

Foto: Rie Nissen

1 / 5
Christian Lemmerz, sølvgelatine, u. år.

Foto: Peter Lind

2 / 5
Eartha Kitt, sølvgelatine, 1962.

Foto: Jesper Høm

3 / 5
Asger Jorn, sølvgelatine med lystegning, 1951-1955.

Foto: Poul Pedersen

4 / 5
Torben Eskerod: Dronning Margrethe II, inkjet print, 2013

Foto: Torben Eskerod

5 / 5

Nadar (Gaspard-Félix& Tournachon)

Nadar var kunstmiljøets foretrukne portrætfotograf i Paris i midten af 1800-tallet. I modsætning til mange fotografer i perioden brugte han hverken rekvisitter eller dekorationer, men lod den portrætterede stå alene i billedet. Det gav en helt særlig intensitet i portrætterne af tidens forfattere og kunstnere.

Portræt af George Sand
Georges Sand, 1864. Woodburytypi.

Foto: Nadar

Claude Cahun (med Susanne Malherbe/Marcel Moore)

Claude Cahun og hendes partner Marcel Moore (Susanne Malherbe) skabte en lang række surrealistiske selvportrætter gennem flere årtier med størst vægt i 1920erne og 1930erne. I den periode var de også en del af den surrealistiske kreds i Paris. Foran kameraet poserede Claude Cahun og gennem udklædning og rollespil udforskede de identitet og køn.

Uden titel, sølvgelatine, 1928.

Foto: Claude Cahun (med Susanne Malherbe /Marcel Moore)

1 / 4
Uden titel, sølvgelatine, u. år.

Foto: Claude Cahun (med Susanne Malherbe/Marcel Moore)

2 / 4
Uden titel, sølvgelatine, 1927.

Foto: Claude Cahun (med Susanne Malherbe/Marcel Moore)

3 / 4
Uden titel, sølvgelatine, u. år.

Foto: Claude Cahun (med Susanne Malherbe/Marcel Moore)

4 / 4