Johanne Petrine Reynberg: Opgøret med Hollywood-modellen
Dramatiker Johanne Petrine Reynberg fortæller om, hvordan mange moderne værker udfordrer klassiske narrativer.
De nye dramatiske fortællinger
Dramatik handler først og fremmest om fortællinger - også kaldet narrativer. Oftest er de klassiske skuespil bygget op efter det, man kalder ”Hollywoodmodellen” (eller ”Berettermodellen”). I disse fortællinger arbejder man sig op mod en central konflikt i stykket, som ender i en forløsning.
Johanne Petrine Reynberg peger på, at de dramatiske værker, hun har udvalgt, gør op med den klassiske Hollywood-model og finder nye måder at fortælle og skabe drama på. Stykkerne tager udgangspunkt i emner, som er under opbrud i det moderne samfund, for eksempel køn, sorg og mental sundhed.
Den dramatiske bogklub
Dramatik skal ikke kun ses og opleves, men også læses, fordi der er tale om litterære værker i deres egen ret. Johanne Petrine Reynberg ser også store potentialer i nye former for læseklubber med Det Kgl. Biblioteks nye tilgængeliggørelse af upubliceret dansk dramatik.
For ligesom man kan læse og diskutere romaner i bogklubber, så kan der være en fordel i at være flere læsere om at dykke ned i ny dansk dramatik. Dels fordi værkerne kan være sværere at læse end for eksempel romaner, og dels fordi man sammen med andre læsere kan komme længere ind i fortolkningen af de mange lag, som dramatiske værker oftest åbner op for.
Johanne Petrine Reynberg anbefaler
- Jeg er Spartacus af Anna Bro
- Jell-o Shot af Sonja Ferdinand
- Finn og de fem fajl af Magnus Iuel Berg
- Mombie af Jeanette Munzert
- 16:29 af Anna Malzer
Om Johanne Petrine Reynberg
Johanne Petrine Reynberg er uddannet dramatiker fra Den Danske Scenekunstskole i 2021 og arbejder derudover som dramaturg. Sammen med dramatiker Josephine Eusebius har hun startet Den dramatiske læseklub op i Teaterhuset, København.