portrætværk af Lene Adler Petersen
Ikke i salg endnu
Portrætværk

Foto: Lene Adler Petersen

Lene Adler Petersen – Rummet og tingene

Oplev en af Danmarks mest markante feministiske kunstnere, hvis enestående univers undersøger hjemmet som feministisk kampplads fuld af skønhed, frihed og revolutionær handling.

Om udstillingen

Rummet og tingene giver mulighed for at opleve værker, som ikke tidligere har været udstillet sammen. Herunder nye værker fra Adler Petersens negativ-arkiv og indlån fra andre museer samt kunstneren selv.

Lene Adler har siden slutningen af 1960’erne været en af de mest markante skikkelser i dansk samtidskunst og kvindebevægelse. Hendes kunstnerskab spænder over maleri, tegning, lyd, grafik, keramik, tekst, bøger, film og fotografi – og så står hun bag en perlerække af ikoniske kunstaktioner. Mest kendt er hun nok for den banebrydende performance Den kvindelige Kristus (1969), hvor hun nøgen og med et kors i hånden vandrede gennem Københavns Børs. En feministisk aktion, der stadig står som en af de mest markante i dansk kunsthistorie.

Udstillingen er en hyldest til Adler Petersens enestående rolle i dansk kunst og kvindekamp og samler et stort udvalg af værker fra hendes lange karriere.

Fra politiske protester til poesien i hverdagsgenstande  

Rummet og tingene giver et hidtil uset blik ind i Adler Petersens imponerende skaberværk og dykker ned i hendes banebrydende karriere fra slutningen af 1960'erne og frem med fokus på hendes eksperimenterende arbejde med fotografi, film og tekst og fremhæver centrale værker som for eksempel Dagbog fra Eks-Skolens trykkeri (1974), Opsatser (1980) og det ikoniske samarbejde med Bjørn Nørgaard om Den kvindelige Kristus (1969).  

I Rummet og tingene samles sjældent viste værker, hvor Adler Petersens fascination af rum og ting står centralt. Hendes skarpe blik på kærlighed, parforhold og samfundets strukturer kommer til udtryk på en måde, som både er personlig og universel, poetisk og politisk. Adler Petersen har en særlig evne til at give hverdagens rum og ting nye, poetiske betydninger, og hendes værker formår at forbinde det intime med det kritiske.  

Det er et gennemgående særkende i mange af hendes værker – blandt andet i hendes fotografiske værkserie Soltegninger (1977-1979), hvor hun enkelt og fokuseret dokumenterer lysindfald i sit hjem og atelier. Her fanger fotografierne de forbigående mønstre og skygger på vægge, gulve og genstande, som sollysets indtrængen i rummet skaber. På den måde forvandles et umiddelbart simpelt hverdagsfænomen til flygtige, sarte og næsten intime billeder, fulde af forandring og rumlige relationer.

Oplev en kunstner, der gennem hele sin karriere har udfordret vores menneskelige forestillinger, og med sit dybt engagerende kunstnerskab har sat varigt aftryk på dansk kunsthistorie. Hendes værker står stadig som dybt relevante bidrag til vores forståelse af verden.

Om kunstneren  

Lene Adler Petersen (f. 1944) er uddannet på Det Jyske Kunstakademi 1964-1966 og Det Kgl. Danske Kunstakademi 1968-69.

Gennem sin karriere har hun været en central skikkelse i flere af Danmarks mest indflydelsesrige kunstnergrupper, blandt andre de avantgardistiske Eks-Skolens Trykkeri og Arme og Ben i 1960’erne og 70’erne samt eksperimentalfilmgruppen ABCinema. Her har hun sammen med en række andre toneangivende kunstnere, herunder Bjørn Nørgaard, Paul Gernes, Per Kirkeby, Erik Hagens, Jørgen Leth, Ursula Reuter Christiansen og Richard Winther, undersøgt grænserne for, hvad kunst kan og skal være.

Op gennem 1970'erne og 80'erne fik Adler Petersen flere store udsmykningsopgaver, hvorfor hendes kunst er til stede i mange kollektive rum. Hun har blandt andet epokegørende værker på Herlev Amtssygehus, Horsens Rådhus og Tørring Gymnasium, ligesom hendes imponerende menneskehøje skulpturværk Krukken som transportmiddel pryder Kunsten Museum of Modern Art i Aalborg.  

I 1996 modtog Lene Adler Petersen Eckersberg Medaillen, der tildeles kunstnere, som “har ydet en indsats af høj kunstnerisk kvalitet inden for den frie eller den bundne kunst”. 

Udstillingen er støttet af Det Obeliske Familiefond og Statens Kunstfond.

Oplev også