LEE MILLER - Fotograf. Ikon. Surrealist.
Elizabeth "Lee" Miller (1907-1977) var både som fotograf og som person normbrydende og levede et aldeles usædvanligt liv.
Anmelderne skriver
"En genial udstilling” - JP
"På en gang smukt, frastødende, mærkeligt og virkeligt” - Weekendavisen
Normbrydende kunstner og kvinde af sin tid
Fotografen, modellen, forretningskvinden, gourmetkokken, forfatteren og krigskorrespondenten Lee Miller var en normbrydende kunstner og kvinde af sin tid.
Hun levede et intenst liv i en verden i rygende forandring, og hun fangede den i sine fotografier: krigsreportager fra 2. Verdenskrig og surrealistiske kompositioner med blandt andet den foranderlige kvinderolle som tema. Med et enormt mod engagerede Miller sig i et væld af projekter, men mest af alt var hun en blændende god fotograf.
Lee Miller er en af de mest fascinerende og gådefulde fotografer i det 20. århundrede. Hendes fotografier, tekster og breve vidner om et menneske, der udfordrede konventioner omkring det at være kvinde og kunstner. Hun var humoristisk, utålmodig, drevet af egne behov, men også dybt engageret i sin samtid.
Storslået præsentation af Lee Millers værk
I udstillingen LEE MILLER – Fotograf. Ikon. Surrealist fortæller Det Kgl. Bibliotek den vilde historie om Lee Millers liv og værk gennem 100 fotografier fra perioden 1929-1964 samt et væld af breve, dokumenter og magasiner, som ikke tidligere har været vist i Danmark.
Udstillingen viser bredden i Millers værk: portræt- og modefotografi fra New York og Paris, landskabsfotografi, de gruopvækkende fotografier fra 2. Verdenskrig, såvel som fabelagtige fotografier af Millers kunstnervenner og bekendtskabskreds – Man Ray, Pablo Picasso, Colette, Max Ernst, Dora Maar med flere.
Fra foran til bag kameraet – og dybt engageret i sin samtid
LEE MILLER – Fotograf. Ikon. Surrealist inkluderer Millers første fotografier fra hendes tid i Paris i perioden 1929-1932. Paris var kunstens hovedstad præget af eksperimenter, løssluppenhed, seksuel åbenhed og frihed fra borgerlig moral.
I New York var hun et kendt ansigt som model særligt for Vogue, hvor Edward Steichen havde fotograferet hende, men i Paris udviklede hun sine egne evner bag kameraet, blandt andet i samarbejde med Man Ray. Målrettet som hun var, åbnede hun eget fotoatelier først i Paris og efterfølgende i New York.
I den sidste halvdel af 1930’erne rejste Miller rundt i Europa sammen med kunstneren og kunstsamleren Roland Penrose, som hun senere blev gift med. Miller meldte sig som krigskorrespondent og hendes fotografier fra 2. Verdenskrig dominerede Vogue, hvortil hun også begyndte at skrive egne tekster til sine mange billeder.
Krigens traumer blev bearbejdet gennem ny passion
Tiden efter krigen var svær. Lee Miller var desillusioneret, fysisk og psykisk udmattet. Plaget af krigens traumer ville Lee Miller nok i dag have været diagnosticeret med PTSD.
For at skabe sig et nyt liv blev alt relateret til hendes tid som fotograf sat i kasser på loftet, hvor de blev helt frem til efter hendes død i 1977. Landstedet Farley Farm dannede nu rammen om familien, og der blev sjældent talt om hendes tidligere karriere. Lee Miller kastede sig over en ny passion for avanceret madlavning som gourmetkok med inspiration fra surrealismens tankesæt.
Lee Millers sidste artikel til Vogue udkom i 1953 med titlen ”Working Guest” – en skarp artikel, der med glimt i øjet vejleder til at få ens gæster til at udføre arbejdet, mens værtinden slapper af. Artikler og dokumenter fra denne periode af Millers liv indgår i udstillingen.
Lee Millers søn Antony finder sin mors fotografier år efter hendes død og skaber derefter Lee Miller Archives. De seneste årtier er Lee Millers værker igen kommet frem og blevet tilgængelige for offentligheden gennem udstillinger hos blandt andet Victoria & Albert Museum i London, Gropius Bau i Berlin og Munch Museet i Oslo.
Udstillingen arrangeres i samarbejde med Lee Miller Archive (www.leemiller.co.uk), England og ONO arte contemporanea, Italien.
Udstillingen er støttet af Knud Højgaards Fond samt Handelsgartner Harry Opstrups Fond.