Klassikerne med Klaus Rothstein: Dea Trier Mørch
KUN FOR ÅRSKORTHOLDERE – I foredragsserien med Klaus Rothstein kaster Diamantklubben begejstrede blikke på klassiske værker fra litteraturhistorien, som er værd at huske og genlæse.
Klassikerne er Diamantklubbens nye foredragsserie, hvor litteraturkritiker og forfatter Klaus Rothstein tager os med på en rejse ind i nogle af Danmarks største skønlitterære værker. Hvert foredrag bliver illustreret med arkivfotos, originale manuskripter og lignende fra bibliotekets samlinger, så vi får helt nye blikke ind i litteraturhistorien.
Denne gang dykker vi ned i Dea Trier Mørchs forfatterskab.
Dea Trier Mørch
Med et stort, generøst romanforfatterskab og som kunstner bag en lang række grafiske værker, der forenede det håndværksmæssige med det æstetiske og det politiske, var Dea Trier Mørch (1941-2001) gennem mange år en absolut toneangivende kunstner på flere felter.
Med Trier-slægtens rødder i højskolebevægelsen som en historisk resonansbund, og med sin egen forankring i socialisme og international solidaritet, var Dea Trier Mørch en stærk eksponent for det venstreorienterede kunstnermiljø, som dominerede det danske kulturliv i 1970’erne. Hun var bl.a. medgrundlægger af kunstnerkollektivet Røde Mor, som slog til lyd for en politisk bevidst, socialistisk kunst.
Med romandebuten Vinterbørn (1976) fik Dea Trier Mørch et både litterært og folkeligt gennembrud, som på mange måder pegede frem mod vor tids litterære bølge af moderskabslitteratur. Hendes folkekære og vennesæle væsen og hendes klare socialrealisme og solidaritet, gjorde hende til et populært venstreintellektuelt ikon.
Med Dea Trier Mørch på programmet i Diamantklubbens klassikerserie får vi også et blik ned i manuskripter m.m., som familien stiller til rådighed for netop dette arrangement.