International Forfatterscene: Victoria Benedictsson og Georg Brandes i 1800-tallets København
"Mød" de spektakulære skikkelser fra det moderne gennembrud, når forfatter Elisabeth Åsbrink taler med Lise Bach Hansen. Skuespiller Laura Allen Müller læser op fra breve og dagbøger.
Det skriver anmelderne om "Mit store smukke had"
"Seks stjerner til fremragende svensk biografi"
- Jyllands-Posten
"Først og fremmest en gribende fortælling; en indsigtsfuld, dyb og nænsomt tegnet levneds- og tidsskildring [...] Det her er, tror jeg, så tæt på Victoria Benedictsson, man kan komme."
- Kristeligt Dagblad
”Mit store smukke had lader Benedictsson træde frem som det dybt fascinerende menneske og den vildt moderne forfatter, hun var, og gør det klart, hvorfor vi allesammen bør kende hende."
- Weekendavisen
"[...] En udfoldet, poetisk gengivelse ikke bare af Victoria Benedictssons på mange måder tragiske liv, men også af hendes samtid og en virkelig interessant og underholdende beskrivelse af sædelighedsfejden; den heftige debat, der fandt sted i det nordiske forfattermiljø i 1880'erne"
- Information
I Mit store smukke had udfolder den svenske forfatter Elisabeth Åsbrink en af Nordens mest fascinerende, kunstneriske skæbner: Victoria Benedictsson, en vanvittig ambitiøs og dedikeret kunstner, som bare skulle have været postmesterkone i Skåne, men som i stedet skrev sig ind i sin samtid og udfordrede idéer om magt, køn og kunst på måder, der trækker direkte tråde til vores mest presserende politiske diskussioner i dag.
Hun kæmpede sig til tops i både det Stockholmske og Københavnske parnas og knyttede sig hårdt til den verdensberømte Georg Brandes i København. Hendes drivkraft var enorm og frigørelseskampen fra familiære forpligtelser var en kraftanstrengelse, der som hos andre ikoniske kvindelige kunstnere til sidst ledte hende ind i selvdestruktion.
Midt i et moderne gennembrud
I anden halvdel af 1800-tallet opstod banebrydende, radikale idéer - ”Man satte problemer under debat”. Idéer om oplysningsidealer, kvinders rettigheder, et nyt syn på seksualitet, og demokrati, og fornuft overfor kristen moral. Det var idéer, der startede i en litterær bevægelse med nogle af Nordens fremmeste intellektuelle og forfattere i brændende lidenskabelig debat om hvordan den ny tid skulle formes. Henrik Ibsen, August Strindberg og Bjørnstjerne Bjørnson, Ellen Key, Amalie Skram, Henrik Pontoppidan og mange flere.
I centrum af den storm stod litteraturkritikeren Georg Brandes, en international, intellektuel naturkraft og magnet, der trak ny tænkere fra hele Norden til København. Også Benedictsson ville til Danmark og hendes møde med Brandes skulle komme til at være definerende for hendes liv. En ulykkelig kærlighed, der skulle ætse Benedictssons indre.
I beskrivelserne af Benedictsson, fremskriver Elisabeth Åsbrink også et billede af en tid og et København, hvor alt er i forandring. Bag hendes sprudlende beskrivelser ligger der et imponerende researcharbejde, som hun blandt andet har lagt i arkiverne på Det Kgl. Bibliotek få meter fra den scene, hun nu skal fortælle om arbejdet på.
Kvinde eller menneske?
En af de revolutionerende idéer, der var til debat under det moderne gennembrud, var kvinders frihed, rettigheder og både mænd og kvinders seksualitet og køn. Benedictsson voksede op som en pige, der fik lov til at rende frit rundt med jord under neglene på familiens gård. Senere skulle hun finde sig sat i rollen som postmesterkone i en lille landsby, indtil hun formåede at skrive sig til selvstændighed med bøger, der hurtigt blev storsælgende i hendes samtid.
Hun blev begravet under sit mandlige pseudonym Ernst Ahlgren på Vestre Kirkegård efter et dramatisk selvmord i København. En af de mange tvetydige ting i Benedictssons liv. Og dem udfolder Åsbrink med stor indlevelse i bogen. Hvad var årsagen for eksempel til Benedictssons selvmord? Den ulykkelige kærlighed til Brandes? En konsekvens af det patriarkalske system, hun levede under? Traumerne hun fik som barn?
Både i døden og i livet var Benedictsson mangefacetteret. Når hun formåede at skrive sig ud af sin skæbne som postmesterkone er det en feministisk historie, men mange i dag vil formentlig også pege på klasserejsen, hun gennemgik. Og som biografist formår Åsbrink at sætte alle facetterne i spil – noget hun vil fortælle mere om, når hun gæster Diamanten i efteråret.
Medvirkende:
Elisabeth Åsbrink
Elisabeth Åsbrink er en af Sveriges førende forfattere. Hun har modtaget Augustprisen for Og træerne står stadig i Wienerwald i 2011 og blev i 2016 nomineret til samme pris for den internationalt anerkendte 1947. Åsbrinks fiktionsdebut var den selvbiografiske Forladthed fra 2020. Hun er aktuel med biografien over den svenske forfatter Victoria Benedictsson Mit store smukke had.
Lise Bach Hansen
Lise Bach Hansen er ansvarlig kurator for International Forfatterscene og har tidligere på forfatterscenen interviewet bl.a. Siri Hustvedt, Alex Schulman, Linn Ullmann og Mathilda Gustafsson – da hun med sin roman Klubben trevlede op i en stor #metoo-sag i det svenske kulturliv og kickstartede #metoo-bølgen i hele Norden. Lise Bach Hansen er desuden engageret i mange, større nordiske kultursammenhænge.
Laura Allen Müller
Dansk-Amerikanske Laura Allen Müller er uddannet skuespiller fra Den Danske Scenekunst Skole (2001). Hun har indlæst bøger, medvirket i forestillinger på bl.a. Det Kgl. Teater, Republique, Mungo Park og South Bank Centre i London, samt i Borgen, Forbrydelsen og flere julekalendere på DR og TV2. Laura er initiativtager til kampagnen Et Større Billede (2023), som er nomineret til Ekko Shortlist Awards, Ibyen Prisen og Kulturministerens Bodil Koch Pris.
DM – akademisk fagforening og Magistrenes A-kasse er samarbejdspartner og sponsor for Students Only!