Fransk jul med Camerata Øresund
Årets traditionsrige julekoncert i Den Sorte Diamant.
Program
Michel-Richard de Lalande (1657-1726): Te Deum, Symphonies de Nöel
Pause (20 minutter)
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704): Messe Minuit de Nöel
Ved dette års julekoncert byder Camerata Øresund op til dans med værker fra det 17. århundredes Frankrig. Frankrig var på dette tidspunkt en kunstnerisk smeltedigel, der omfavnede alt, som kunne bekræfte dets kulturelle identitet. Søgen efter det yndefulde og elegante var typisk fransk.
Koncerten begynder med Michel-Richard de Lalandes storslåede motet Te Deum, som blev opført ved det kongelige hof i Versailles. Værket var et af de Lalandes mest populære og mest spillede, og har en stor variation af klange og følelser. Koncerten vil derudover byde på et juleværk af Marc-Antoine Charpentier (manden bag Eurovisions kendingsmelodi), som er en sammensætning og omarrangering af 10 traditionelle, franske julesalmer samt en symfoni af de Lalande.
Camerata Øresunds julekoncerter i Diamanten er blevet en tradition, og de seneste år har Camerata Øresund, i samarbejde med Det Kgl. Bibliotek, gjort en dyd ud af at gå uden om Händels Messias og Bachs Juleoratorium, og i stedet dykke ned i den julemusik, der findes i rige mængder af, men som ikke spilles så ofte.
DR P2 optager og sender koncerten d. 18. december kl. 19.20, og den kan høres efterfølgende i DR LYD.
Camerata Øresund
Camerata Øresund består af en gruppe passionerede barokmusikere og er grundlagt i 2010 af Peter Spisšký. Gruppens medlemmer er alle bosat i Øresundsregionen. Gruppen er en platform for regionens store talentmasse, som f.eks. den svenske cembalovirtuos Marcus Mohlin og den danske violinist Tinne Albrechtsen, som begge er at finde i gruppens kerne.
Peter Spisšký
Peter Spisšký er koncertmester og initiativtager til Camerata Øresund. Peter flyttede fra Slovakiet til Sverige for at studere i Malmø kun få dage efter Tjekkoslovakiet vandt sin frihed tilbage i den berømte ”Fløjsrevolution”. Hans indsats og interesse for den tidlige musik begyndte allerede under violinstudiet i Bratislava, hvor man på mange måder var meget længere fremme end i Norden.