Brooklyn Rider (US) (2:3)
Oplev den amerikanske strygekvartet Brooklyn Rider, der med udgangspunkt i en enkelt tone – tonen c – spiller blandt andet Mozart, Brahms og Arvo Pärt.
Program
W. A. Mozart (1756-1791): Strygekvartet nr. 1 i C-dur, KV 465
Henry Purcell (1659-1695): Fantasia "Upon one note" (med publikumsinddragelse)
Betsy Jolas (1926-): Strygekvartet nr. 3, "9 Etudes"
Pause 20 min.
Arvo Pärt (1935-): Solfeggio
Johannes Brahms (1833-1897): Strygekvartet nr. 1 i c-mol, op. 51, nr. 1
Brooklyn Rider er kendt for deres gode programmer, og denne gang kommer de med deres nyeste, Fra én tone. Værkerne til denne koncert har alle det til fælles, at de på den ene eller anden måde kredser om tonen C. Fra barokken til nutiden, over dur og mol, gennem dissonans, harmoni, enkelthed og turbulens vil de fire dygtige og eventyrlystne musikere fra New York føre os gennem forskellige strygeværker, som på vidt forskellige måder bearbejder den samme tone – fra barokken til det 21. århundrede!
Til ære for strygekvartettens fader
Denne aften skal vi høre den sidste af Mozarts seks strygekvartetter i C-dur, Haydn-kvartetterne, Dissonans. Da W.A. Mozart i starten af 1780’erne komponerede sine seks strygekvartetter, var det både en forholdsvis ny genre – helt generelt og for Mozart selv. Strygekvartetterne er dedikeret til Mozarts 24 år ældre ven og musikalske forbillede, Joseph Haydn, der ses som strygekvartetgenrens fader. I førstesatsens indledning bryder Mozart sin samtids regler for harmoni med skumle, skærende toner.
Fra barokken til 1970’erne
Hundrede år tidligere komponerede engelske Henry Purcell, en af barokkens store komponister, sin Fantasi over en Tone for strygere. Purcell var uddannet som korist, men skrev også andre musikalske værker. Hans fantasi, som naturligvis kredser om tonen C, er skrevet for strygere, men ved denne opførelse bliver Purcells kærlighed til sang æret ved publikums deltagelse. Betsy Jolas må nære kærlighed til Purcells værk – hendes tredje strygekvartet er nemlig skrevet til minde om Purcells Fantasi over en Tone. Lyt godt med og bemærk, hvordan hver etude er dedikeret til et spilleteknisk element.
Flugt ind i frivillig fattigdom
Estiske Arvo Pärt er en af nutidens helt store komponister. Denne aften skal vi høre hans værk Solfeggio, hvor Pärt benytter en kompositorisk teknik, hvor musikken reduceres helt ind til sine grundlæggende, musiksproglige elementer. I Solfeggio er kompositionen reduceret til de syv trin i en C-dur skala. Det er oprindeligt skrevet som et korværk (1963), men denne aften hører vi Pärts eget arrangement for strygere.
Det er langt fra reduktion, som kendetegner Johannes Brahms’ vilde, virtuose strygekvartet i c-mol, men der er ikke desto mindre system i den musikalske rigdom med tematisk sammenhæng fra første til sidste sats. Derudover er værket troligt viet til sin toneart til det sidste; c-mol udgør det musikalske fundament gennem alle satserne, ligesom tonen C gør for denne aftens koncert med Brooklyn Rider.
Medvirkende
Brooklyn Rider:
Johnny Gandelsman, violin
Colin Jacobsen, violin
Nicholas Cords, bratsch
Michael Nicolas, cello
Strygekvartetter i Diamanten
Strygekvartetter passer utroligt godt ind i Dronningesalens klang, så det er en stor fornøjelse at kunne præsentere nogle af verdens førende strygekvartetter i denne serie, der løber de kommende tre sæsoner.
Diotima Kvartetten (FR) (3:3)

Strygekvartetter i Diamanten: Leonkoro Kvartet (DE)

Strygekvartetter i Diamanten: Jerusalem Kvartet (IL)

Strygekvartetter i Diamanten: Modigliani Kvartet (FR)
