Ny udstilling åbner - "Stranger Than Kindness: The Nick Cave Exhibition"

AFSLUTTET: Otte store installationer med over 300 genstande former en rejse ind i musikeren, historiefortælleren og kulturikonet Nick Caves komplekse, kreative univers.

Tegning med motiv af Nick Cave til udstillingen Stranger Than Kindness

Foto: Ben Smith

Udgivet 28. maj 2020 | Opdateret 07. november 2024

"En enestående udstilling" - Gaffa
"Som at være hjemme hos Nick Cave" - Jyllands-Posten
"En rørende visualisering af inspiration og kærlighed" - Information
"En gigantisk og imponerende samling, hvor vi kommer helt ind i rummene fra Nick Caves liv og udvikling (...)" - Magasinet Kunst
"Lukker os ind i en kunstners hjerne og imponerer (...)" - Politiken

Nick Caves samlede arbejde dækker en bred vifte af medier og udtryksformer – alle med fortællingen i centrum. "Stranger Than Kindness" inviterede publikum til at følge Caves udvikling som kunstner og gav et indblik i de overordnede temaer i hans værker, hans arbejdsmetoder og hans mange inspirationskilder. Bag hvert værk ligger en lige så fascinerende kunstnerisk proces, der ikke oprindeligt var tiltænkt offentlighedens øjne. Med udstillingen åbnedes der op for de inderste dele af Caves kreative univers, præsenteret som en fortælling i sig selv. 

{"preview_thumbnail":"/sites/default/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/0VbupGhmvFg.jpg?itok=L-4A9d2U","video_url":"https://youtu.be/0VbupGhmvFg?si=onDxs9UQCpIKhdcY","settings":{"responsive":false,"width":"854","height":"480","autoplay":false},"video_title":"","video_description":"","no_background":0,"settings_summary":["Embedded Video (854x480)."]}

"Stranger Than Kindness" fortalte om Caves barndom i 1960'ernes Wangaratta i Australien, de kaotiske år med hans første bands, The Boys Next Door og The Birthday Party, og om hans videre færd til Berlin og sidenhen London. Centralt stod det konstant fornyende samarbejde i Nick Cave & The Bad Seeds, fra bandets begyndelse i Caves mest intense periode i Berlin til deres seneste udgivelse Ghosteen  (2019), som mange mener, er deres bedste album nogensinde. Udstillingen viste, hvordan Nick Caves liv, musik, personlige arkiver og fiktion til stadighed flettes sammen, oplyser og inspirerer hinanden.

Interiør fra The Nick Cave Exhibition
Euchrid's Crib: Nick Caves værelse i Yorkstraße, Vest-Berlin, 1985, genskabt til udstillingen.

Foto: Anders Sune Berg

I samarbejde med Cave

"Stranger Than Kindness" var udviklet i tæt samarbejde med Nick Cave med henblik på at skabe en række rumlige installationer, der lukkede publikum helt ind i kunstnerens tankeunivers og kreative proces. Det var en sanselig, fysisk fortælling, hvor rummet og udstillingsdesignet blev en forlængelse af de mange historier i Caves liv og tekster.

"Stranger Than Kindness" balancerede mellem kuratorernes stemme og kunstnerens stemme. Caves tætte samarbejde med kuratorerne resulterede i et originalt bud på den såkaldt biografiske udstilling, der gav mulighed for at opleve Nick Caves materiale, genstande, liv og fortællinger på en ny måde. Det var en fusion mellem biografi, selvbiografi og fiktion samlet i en rumlig fortælling – en invitation ind i en kunstners mytiske skabelsesunivers.

Nick Cave udtalte om udstillingen og samarbejdet:

“When Royal Danish Library contacted me with the idea of a “Nick Cave Exhibition” I was reluctant to get involved. I am not nostalgic by nature and I had no time for a trip down Memory Lane. But the team at the library were clearly serious people with a wonderful infectious energy and they drew me in! We created an exhibition that is unlike anything that has gone before, its feet rooted in the past but that reaches into the uncertain future. In the end we were able to put together an exhibition of extraordinary detail that commented on the fragile and vulnerable nature of identity. I am so proud to be a part of this unique and unorthodox exhibition—a shattered history we called Stranger Than Kindness.” 

Sammen med sin musikalske samarbejdspartner gennem mange år, Warren Ellis, havde Cave også komponeret og indspillet et 800 m2 stort lydlandskab til udstillingen, der både understøttede og stod i kontrast til den fysiske fortælling på tværs af udstillingens otte rum. 

Udstillingen indeholdt desuden to installationer skabt i samarbejde med kunstnerne Iain Forsyth og Jane Pollard, som skrev og instruerede Nick Cave-filmen 20.000 dage på Jorden, der i 2014 blev nomineret til en BAFTA-pris.

Interiør fra The Nick Cave Exhibition
En af udstillingens installationer var en rekonstruktion af Nick Caves kontor, skabt i samarbejde med kunstnerne Iain Forsyth og Jane Pollard. Interiør, genstande og fotografier stammede fra Nick Caves private kontor og inkluderede hele kunstnerens bibliotek.

Foto: Anders Sune Berg

Udstillingen var udviklet og designet af Christina Back, Det Kgl. Bibliotek, og Janine Barrand, Arts Centre Melbourne, i samarbejde med Nick Cave til Den Sorte Diamant, København. Udstillingen var produceret af Det Kgl. Bibliotek i samarbejde med Australian Music Vault ved Arts Centre Melbourne.